Krótko o błonniku

Niezbędnym składnikiem dobrze zbilansowanej diety jest błonnik. Błonnik pomaga usuwać z organizmu zbędne produkty przemiany materii, zwiększa objętość spożywanego pokarmu, dzięki czemu przesuwanie pokarmu w jelitach jest opóźnione. Pozwala to na wchłonięcie wszystkich wartościowych składników odżywczych. Błonnik występuje tylko w roślinach, gdyż jego źródłem są budulcowe części roślin, czyli celuloza. Błonnik nie jest trawiony ani wchłaniany, przez przewód pokarmowy przechodzi w niezmienionej postaci. Błonnik zapobiega otyłości, nowotworom oraz miażdżycy. Z kolei jego niedobory powodują problemy trawienne, które objawiają się zaparciami. Dziennie powinniśmy dostarczać od 20 do 40 g błonnika. W skład błonnika, poza celulozą, wchodzą nierozpuszczalne w wodzie ligniny. Zawierają je ziarna zbóż. Ligniny usuwają nadmiar cholesterolu, który zawiera pokarm, usuwają także nadmiar kwasów żółciowych. Ligniny zapobiegają nowotworom odbytu, powstawaniu kamieni żółciowych oraz zaparciom. Ważnym składnikiem błonnika są również pektyny. Pektyny znajdziemy w owocach, są one rozpuszczalne w wodzie. Pektyny pomagają obniżyć poziom cholesterolu, zapobiegają powstawaniu nowotworów układu pokarmowego. Podstawowe źródło błonnika to mąka pochodząca z pełnego przemiału. Duże ilości błonnika zawiera także nie oczyszczony brązowy ryż oraz większość orzechów. Duże ilości błonnika zawierają także rośliny strączkowe i szpinak.

Hej mam na imię Michał i z zawodu jestem dietetykiem. Wiecie zatem, że temat zdrowia jest dla mnie bardzo, ale to bardzo ważny. Dlatego chciałbym dzielić się tu z Wami wszelkiego rodzaju ciekawostkami i poradami na temat zdrowia! Powodzenia!
error: Content is protected !!