Mikro – i makroelementy

Do prawidłowego funkcjonowania ludzki organizm potrzebuje nie tylko białek, tłuszczów, węglowodanów i witamin, ale również mikro- i makroelementów. Nasza dieta powinna być tak zbilansowana, aby dostarczała organizmowi 100 mg makroelementów. Makroelementy to sód, potas, fosfor, magnez, wapń i chlor. Dzienne zapotrzebowanie na mikroelementy jest niższe, wystarczy dostarczyć ich w ilości poniżej 100 mg. Do mikroelementów należy żelazo, cynk, jod, chrom, selen i fluor. Bardzo ważnym makroelementem jest wapń. Dzienne zapotrzebowanie tego pierwiastka zależne jest od naszego wieku. Osoby starsze potrzebują go w nieco mniejszej ilości. Największe ilości wapnia potrzebne są w okresie intensywnego wzrostu organizmu. Dlatego najwięcej wapnia powinna zawierać dieta nastolatków. Ich dzienne zapotrzebowanie wynosi 1300 mg dziennie. Dzienna dawka wapnia dla dzieci i osób dorosłych to około 1000 mg. Wapń odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Odpowiada za budowę kości i szkliwa zębów, odgrywa znaczącą rolę w syntezie hormonów, kurczeniu się mięśni i w krzepnięciu krwi. Zapobiega udarom i chorobom serca. Źródłem wapnia jest mleko i jego przetwory, zielone liście warzyw. Spośród mikroelementów bardzo ważne jest żelazo, które jest najważniejszym składnikiem hemoglobiny, która transportuje tlen do komórek naszego organizmu. Jego źródłem jest mięso, żółtko jajek, zboża, orzechy i rośliny strączkowe.

Hej mam na imię Michał i z zawodu jestem dietetykiem. Wiecie zatem, że temat zdrowia jest dla mnie bardzo, ale to bardzo ważny. Dlatego chciałbym dzielić się tu z Wami wszelkiego rodzaju ciekawostkami i poradami na temat zdrowia! Powodzenia!
error: Content is protected !!