O prawidłowym odżywianiu

Niezależnie od tego, ile mamy lat wszyscy musimy się odżywiać. Celem odżywiania się jest codzienne dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości kalorii. Pozwala to na utrzymanie organizmu w zdrowiu oraz zapewnia potrzebne ilości energii. Źródłem kalorii są tłuszcze, białka i węglowodany. Należy jednak pamiętać, aby dostarczać je w odpowiednich proporcjach. Nasza dieta powinna więc składać się w 44% z węglowodanów, w 14% z białka i z 42% tłuszczu. Tłuszcze dostarczymy naszemu organizmowi spożywając nabiał, czerwone mięso, tłuste ryby. Źródłem tłuszczów są także niektóre rośliny strączkowe oraz orzechy. Nabiał i czerwone mięso są źródłem tłuszczów nasyconych, dlatego powinny być spożywane w ograniczonych ilościach. Rośliny strączkowe, zwłaszcza soja, są z kolei źródłem o wiele zdrowszych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Węglowodany są potrzebne naszemu organizmowi jako źródło szybkiej energii. Węglowodany magazynowane są w mięśniach i wątrobie jako glikogen. Nie mogą być one jednak zmagazynowane w zbyt dużej ilości, dlatego zapasy energii czerpiemy z tłuszczów. Tłuszcze dostarczają jednak znacznie więcej kalorii. W chwilach zwiększonego wysiłku, jeżeli zależy nam na bardzo szybkim dostarczeniu energii naszemu organizmowi, warto zjadać węglowodany. Tak postępują na przykład sportowcy, dla których głównym źródłem energii są właśnie węglowodany. Dorosły człowiek, aby jego serce biło, oddychały płuca itp musi dostarczyć organizmowi 1440 kalorii.

Hej mam na imię Michał i z zawodu jestem dietetykiem. Wiecie zatem, że temat zdrowia jest dla mnie bardzo, ale to bardzo ważny. Dlatego chciałbym dzielić się tu z Wami wszelkiego rodzaju ciekawostkami i poradami na temat zdrowia! Powodzenia!
error: Content is protected !!