Witaminy w diecie

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędne są witaminy. Dieta składająca się wyłącznie z białek, wody, węglowodanów i tłuszczów nie pozwoliłaby nam przeżyć dłużej niż kilka miesięcy, gdyż witaminy zapewniają prawidłowy przebieg reakcji chemicznych, które zachodzą w organizmie człowieka. Zapotrzebowanie ludzkiego organizmu na poszczególne witaminy jest bardzo małe, lecz skutki ich niedoborów są bardzo poważne. Brak witaminy D prowadzi do powstania krzywicy. Witamina D najlepiej działa w połączeniu z wapniem i fosforem. Źródłem witaminy D jest tran, wątroba oraz żółtka jajek. Witamina D powstaje także w organizmie pod wpływem promieni słonecznych. Dla utrzymania zdrowych kości, zębów i naczyń krwionośnych konieczna jest witamina C. Niedobór witaminy C powoduje szkorbut, który objawia się gąbczastymi i krwawiącymi dziąsłami. Witamina C jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, wiele tej witaminy jest traconej podczas przygotowywania posiłków. Źródłem witaminy C są owoce cytrusowe, świeże warzywa. Bardzo bogatym źródłem witaminy C w okresie zimowym jest kwaszona kapusta. Witamina B1 jest niezbędna do utleniania glukozy w organizmie. Dzięki temu nasz organizm otrzymuje potrzebna mu energię. Witamina B1 zapewnia także prawidłowe funkcjonowanie mięśni i systemu nerwowego. Jej niedobór prowadzi do choroby beri-beri. Źródłem witaminy B1 są drożdże, rośliny strączkowe, kiełki pszenicy.

Hej mam na imię Michał i z zawodu jestem dietetykiem. Wiecie zatem, że temat zdrowia jest dla mnie bardzo, ale to bardzo ważny. Dlatego chciałbym dzielić się tu z Wami wszelkiego rodzaju ciekawostkami i poradami na temat zdrowia! Powodzenia!
error: Content is protected !!