Zdrowe odżywianie dzieci i młodzieży

Zdrowe odżywianie ma szczególne znaczenie w przypadku dzieci i młodzieży. Dzieci i młodzież bardzo intensywnie rosną, dlatego zarówno niedobór, jak i nadmiar produktów odżywczych ma w ich przypadku bardzo poważne konsekwencje. Niedobory składników odżywczych skutkują złym stanem zdrowia, upośledza się funkcjonowanie układu immunologicznego, zmniejsza wydolność układu krążeniowo-oddechowego, nieprawidłowo rozwija się tkanka kostna. Z drugiej strony nadmierna ilość składników odżywczych prowadzi do w pierwszej kolejności do nadwagi, a później niestety do otyłości. Przyczynia się do tego przede wszystkim nadmierne spożywanie tłuszczów zwierzęcych oraz cukrów prostych, ale także niska aktywność fizyczna. Nadwaga w dzieciństwie zazwyczaj skutkuje otyłością w życiu dorosły. A otyłość wiąże się z ryzykiem cukrzycy typu II, nadciśnieniem tętniczym czy chorobą niedokrwienną serca. Dlatego tak bardzo ważna jest w życiu dzieci i młodzieży prawidłowo zbilansowana dieta. Każde dziecko, czy nastolatek, powinno zjadać 5 posiłków dziennie. Najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie, które powinno dostarczyć 30% energetycznej wartości dziennej racji pokarmowej. Aby zapewnić dzieciom i młodzieży prawidłowy rozwój, ich dieta powinna zawierać przede wszystkim żywność, jak najmniej przetworzoną, a więc pełnoziarniste zboża i kasze. Nie powinno w niej także zabraknąć świeżych owoców, warzyw, chudych mięs i produktów mlecznych.

Hej mam na imię Michał i z zawodu jestem dietetykiem. Wiecie zatem, że temat zdrowia jest dla mnie bardzo, ale to bardzo ważny. Dlatego chciałbym dzielić się tu z Wami wszelkiego rodzaju ciekawostkami i poradami na temat zdrowia! Powodzenia!
error: Content is protected !!